Når man har en virksomhed, så er man nødt til hele tiden at tænke kritisk over, hvordan man bruger dens ressourcer. Hvis man ikke er så heldig, at operere et monopol, så er der nemlig konkurrenter på markedet der hele tiden forsøger at overhale dig. Dine konkurrenter ved, at du er foran dem, og det gør at de konstant lægger kræfter i, for at komme foran. Du er nødt til at være mindst ligeså vågen, hvis du vil have en chance for, at holde din nuværende føre-position.
Det kan i bund og grund skæres ned til, at investere ressourcerne de rigtige steder. Det rigtige sted at investere er altid det sted, hvor du får det bedst mulige afkast. Hvis din virksomhed er meget afhængig af en række kerne-medarbejdere, så er det eksempelvis vigtigt, at man investerer i deres tilfredshed. Gør man ikke det, så er det kun et spørgsmål om tid, før konkurrenterne ser din fejl. De vil lynhurtigt tilpasse sig, og lokke dine ansatte over, med gode bonusser og bedre vilkår. Du er altså nødt til at være utroligt opmærksom på, hvor din virksomheds styrker og svagheder er, så konkurrenterne ikke slår hul på dit skjold.
Man skal dog også passe på, ikke at bruge alt for mange kræfter i defensiven. Du kan hurtigt bruge alt din tid, og alle virksomhedens penge, på at beskytte dig ? men så innoverer du jo ikke længere. Pludseligt er din virksomhed gået i stå, og det eneste konkurrenterne behøver at gøre, er at fortsætte med at arbejde. Der skal altså være balance i tingene: innovation på den ene side, og beskyttelse på den anden.
Der er dog ét sted, hvor du kan investere rigtigt mange ressourcer, og opnå både beskyttelse og innovation. Det sker ved, at investere i bedre processer til virksomheden. En proces er en foreskrevet måde, at gøre tingene på. Der er processer i enhver virksomhed, men de er ikke altid gjort specifikke og håndgribelige. Mange processer er uformelle: de sker som et resultat af, at dine ansatte selv har fundet måder at håndtere tingene på. Men hvis en ansat pludseligt er syg, eller finder et andet arbejde, så mister du den proces. Det kan skabe en masse knas i maskineriet, og kan hurtigt komme til at gøre ondt. Du bør derfor så vidt muligt gøre processerne i virksomheden tydelige og eksplicitte.
Det kan du ofte gøre ved, at anskaffe dig teknologi, der faciliterer processerne. Bruger du eksempelvis et lokale booking system til at håndtere møder med, så er der ikke længere tvivl om, hvad processen er for mødebooking. Det er nemlig låst fast i noget software, der samtidig guider brugerne igennem processen. På den måde har man altså gavn af gennemsigtige processer, uden at skulle sende alle ansatte igennem længere kurser eller lignende.